Mulle soitti viime viikolla yksi rekrytointikonsultti ja kysyi, että olisinko kiinnostunut hänen ehdottamastaan työstä. Hän oli tutustunut CV:heni ja kommentoi, että se oli mielenkiintoinen. En kuitenkaan kirjoita tuosta työpaikasta tai hausta enempää vaan CV:stä. Olen kylläkin tehnyt välillä ihan tietoisestikin töitä sen eteen, että tuo CV näyttäisi hyvältä ja sitä voisi rauhassa esitellä joutumatta selittelemään. Itsekin rekrytoidessani kiinnitän enemmän huomiota CV:hen kuin itse hakemukseen. Olen siis ylioppilaaksi pääsyn jälkeen lukenut AMK-tutkinnon ja johtamisen erikoisammattitutkinnon sitten vähän myöhemmin, kun olin jo hankkinut työkokemusta esimiestehtävistä. AMK-tutkinnon opiskelun ohella ja vähän sen jälkeenkin tein oman alani suoritustason työtehtäviä, jotta ymmärtäisin sitten tulevaisuudessa esimiestehtävissä alaa oikein kunnolla. Nyt esimies/johtotehtäviä on takana jo yli 15 vuotta. Lyhyin vakituinen työsuhteeni on kestänyt 4 vuotta ja pisin 7,5 vuotta. Toki lyhyempiä työsuhteitakin löytyy ennen valmistumista, kesätöistä sekä joku määräaikainenkin työsuhde minulla on ollut urani alkupuolella. Mieleeni on muistunut aina tuolta AMK-ajoilta, kun joku opettaja sanoi, että työpaikkaa kannattaa vaihtaa noin 3-5 vuoden välein. Tämä auttaa sekä työntekijää kehittymään, että myös työpaikalle saadaan aina uusia ideoita ja tekemisen meininkiä. Tuota lyhyemmissä työsuhteissa ei kuitenkaan kunnolla opi työtä ja saa siellä mitään uudistuksia/kehittymistä aikaiseksi. Ja ne lyhyemmät työsuhteet eivät näytä hyvältä siellä CV:ssäkään, varsinkaan jos niitä on useampia peräkkäin. Lisäksi olen opiskelupuolella suorittanut sekä psykologian että kasvatustieteen perusopinnot sekä jotain lyhyempiä kursseja. Nämä ovat mielestäni myös auttaneet hyvin esimiestehtävissä. Ja nyt juuri olen saanut päätökseen ylemmän AMK-tutkinnon (Masters-tutkinto).

Tuosta opiskelusta työn ohella eräs tuttavani aikanaan sanoi, että ei ikinä lähtisi opiskelemaan usean vuoden tutkintoa työn ohella, joka vaatii noin paljon työtä (tein aktiivisen opiskelun aikana n. 20 h viikossa + lähiopetuspäivät). Itse olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että tämä kannatti. Opintojen loppuvaiheessa sain jo uuden, paljon edellistä vaativamman työpaikan ja kosiskelua uusiinkin työpaikkoihin on ollut. Viime viikolla myös julkaistiin palkkatilastot ylemmän AMK:n valmistuneista ja täytyy todeta, että oma palkkani oli huomattavasti korkeampi kuin mitä tilastot kertoivat.  En väitä, että raha olisi sinänsä mikään mittari onnistumisesta, mutta en usko, että kukaan voi myöntää, etteikö rahallakin olisi vaikutusta uravalintoihin. Olen siis kaikin puolin tyytyväinen tekemiini valintoihin ja oli mukava kuulla, että ne näyttävät hyvältä CV:ssä. Toivottavasti näistä ajatuksista oli jollekin työ- ja opiskeluhistoriansa alussa olevalle jotakin hyötyä. CV seuraa kuitenkin mukanasi koko työikäsi, joten ei ole yhdentekevää, mitä se sisältää.